מחלה ניוונית של מפרק הברך

ניוון של הסחוס עלול להופיע בכל מפרק בגוף. המפרקים השכיחים הם ברך, מפרק הירך, כפות הידיים ועמוד השדרה. מחלה ניוונית של מפרק הברך, ככל מחלה ניוונית של מפרקים בגופינו, היא מחלה המופיעה באופן הדרגתי. ניוון הסחוס מופיע ללא סיבה ידועה אצל מרבית הסובלים ממנו. עם זאת, המחלה עלולה להופיע בעקבות זיהומים בילדות, או 10-15 שנים לאחר חבלה לסחוס (לרב מדובר בחבלה גדולה ומשמעותית, כמו פריקה של המפרק, או שבר תוך מפרקי).

למי זה קורה?
מאחר ומדובר בתהליך ניווני, המחלה מופיעה בשכיחות הולכת וגוברת עם הגיל. ניוון של הסחוס שכיח יותר בנשים, וכן אצל אנשים עם משקל עודף. פרט למקרים מאוד בודדים, הקשורים למחלות ילדות בדרך כלל, מרבית הסובלים מניוון של הסחוס הינם מעל גיל 50.

התלונות העיקריות המיוחסות למחלה ניוונית של הסחוס הינן כאב המופיע לאחר פעילות, וכאב בתחילת תנועה לאחר מנוחה ממושכת. תחושה לא נוחה בשינויי מזג אויר גם היא תלונה אופיינית. הגבלה בתנועה מופיעה אצל רבים מהסובלים מניוון של הסחוס, אך לא כל המטופלים שמים לב לכך.
אופי התקפי, של תקופות כואבות יותר ותקופות כואבות פחות, הינו סימן אופייני מאוד של מחלות ניווניות של סחוסים.

איך מאבחנים ניוון של סחוס מפרק הברך?
עיקר האבחנה מתבצע על ידי שילוב בין התלונות האופייניות, הבדיקה הגופנית וצילום רנטגן מכוון למפרק הברך במנחים שונים.

חשוב לדעת כי ישנן סיבות רבות לכאב סביב מפרק הברך, אשר חלקן כלל אינן נגרמות מבעיה במפרק עצמו. לכן, כאשר תיבדקו במרפאה, ייתכן כי ייבדקו גם מקורות אחרים לכאב, כמו הגב התחתון או הירך.

טיפול שמרני – הטיפול השמרני כולל בעיקר שינוי אופי פעילות, והימנעות מפעולות הגורמות לכאב. פעילות גופנית ללא כאב חשובה בטיפול השמרני בניוון של הסחוס המפרקי, ומומלץ להקדיש מאמץ למצוא פעילות שכזו. טיפולים מומלצים נוספים כוללים שימוש במקל הליכה, הפחתה במשקל גוף, הזרקות מקומיות של חומצה היאלורונית ותרופות נוגדות כאב ונוגדות דלקת.

טיפול ניתוחי – הטיפול ניתוחי במחלה ניוונית של הסחוס הוא החלפה של המפרק. הניתוח כולל חתך בקדמת הברך, הסרת משטחי המפרק הפגועים והנחת משתל ממתכת ופלסטיק שמבנהו דומה למבנה המפרק.