מחלה ניוונית של מפרק הירך

ניוון של הסחוס עלול להופיע בכל מפרק בגוף. מפרק הירך הינו מהמפרקים השכיחים יותר בהם מתרחש ניוון של הסחוס. מפרקים שכיחים נוספים הם מפרקי האצבעות בכפות הידיים, והברכיים. מחלה ניוונית של מפרק הירך, ככל מחלה ניוונית של מפרקים בגופינו, היא מחלה המופיעה באופן הדרגתי. ניוון הסחוס במפרק הירך מופיע לרוב עקב מבנה מסוים של המפרק המועד לשחיקה. לעיתים על רקע מחלות ילדות של מפרק הירך, בליטות עצם משני צידי המפרק הגורמות לאי התאמה של חלקי המפרק או 10-15 שנים לאחר חבלה לסחוס.

למי זה קורה?

שחיקת המפרק מופיעה בשכיחות הולכת וגוברת עם הגיל. פרט למקרים מאוד בודדים, הקשורים למחלות ילדות בדרך כלל, מרבית הסובלים מניוון של הסחוס הינם מעל גיל 50.

התלונות העיקריות המיוחסות למחלה ניוונית של הסחוס הינן כאב המופיע לאחר פעילות, וכאב בתחילת תנועה לאחר מנוחה ממושכת. תחושה לא נוחה בשינויי מזג אויר גם היא תלונה אופיינית. הגבלה בתנועה מופיעה אצל רבים מהסובלים מניוון של הסחוס, אך לא כל המטופלים שמים לב לכך.

אופי התקפי, של תקופות כואבות יותר ותקופות כואבות פחות, הינו סימן אופייני מאוד של מחלות ניווניות של סחוסים.

טיפול שמרני – הטיפול השמרני כולל בעיקר שינוי אופי פעילות, והימנעות מפעולות הגורמות לכאב. פעילות גופנית ללא כאב היא אבן הראשה בטיפול השמרני בניוון של הסחוס המפרקי, ומומלץ להקדיש מאמץ למצוא פעילות שכזו. טיפולים מומלצים נוספים כוללים שימוש במקל הליכה, הפחתה במשקל גוף, הזרקות מקומיות של חומצה היאלורונית ותרופות נוגדות כאב ונוגדות דלקת.
טיפול ניתוחי – הטיפול ניתוחי במחלה ניוונית של הסחוס הוא החלפה של המפרק. הניתוח כולל חתך בצד האגן או במפשעה, הסרת משטחי המפרק הפגועים והנחת משתל ממתכת ופלסטיק שמבנהו דומה למבנה המפרק.